theAussieSvensk

A Swede in Aussie land

Välkommen! Welcome!

7 Comments

Hej vänner!

Äntligen har jag kommit igång med den där nya bloggen jag tänkt på så länge nu. Det var många som frågade efter den när jag först nämnde att jag skulle flytta till Australien, precis som när jag flyttade till L.A, så jag tänkte varför inte?

Den lär vara under uppbyggnad ett tag framöver, tills jag lärt mig hur wordpress faktiskt fungerar. Så länge hoppas jag att det duger!

Som de flesta av er vet så befinner jag mig nu, sedan i lördags, på andra sidan av det stora klotet – närmare bestämt i Brisbane, Queensland, Australia. Och so far so very good! Det var mycket som hände de första dagarna, både här i Oz och hemma i Sverige. Det är därför jag inte lagt upp mitt första inlägg tidigare. Men nu har jag haft tid över och kunnat komma igång.

Hur som helst, över till det spännande! Ni undrar säkert vad jag tycker om Australien, vad den största skillnaden är hittills och hur varmt och skönt här är?
Jag trivs jättebra och har fått träffa majoriteten av Sean’s (min australiska pojkvän) familj, dvs. föräldrar, systrar och två av hans bröder med familjer, samt hans bästa vän med familj. Och det har varit trevligt! De tar verkligen emot mig med öppna armar och behandlar mig som om vi redan känt varandra länge. Väldigt easy-going!
Trots att här är “vinter” (Ha! De vet uppenbarligen inte vad de pratar om!) har vi det varmt och skönt. Idag har det regnat nästan hela dagen, men det har ändå varit ca 20 grader. Igår hade vi strålande sol och 24 grader. Så jag tänker absolut inte klaga!
Den största skillnaden jag märkt hittills är skillnaden på ljuset; solskenet, himlen. Det är precis som om någon skruvat upp kontrasten eller nåt. Himlen är liksom blåare och ljusare och solen skiner starkare och skapar ett annat ljus. Ljuden här är också annorlunda, vilket nog till största delen beror på fåglarna. Här är gott om lustiga fåglar och ingen av dem liknar några svenska fåglar. Häftigast är kookaburran med sitt elaka skratt!
Och till min stora förtjusning fick jag se en känguru, men till min fasa var det en liten joey (=en babykänguru) som tyvärr hade blivit överkörd… Men jag antar att kängurun här är som rådjuret hos oss i Sverige  – den finns överallt och råkar tyvärr ut för många olyckor.
Ett annat “kändisdjur” (levande den här gången) som jag kan bocka av på listan förutom kookaburran är emun, som jag fick se en hel drös av i söndags när vi åkte till Sean’s föräldrar i Toowoomba, som ligger lite längre inåt landet.

Nu har jag skrivit tillräckligt mycket för idag! Men there’s more to come! Stay tuned!

Tack och hej, emupastej! ❤

 

_____________________________________________________________________________________________________

Hey friends!

Finally I’m getting started on this new blog I’ve been thinking of for so long now. Lot’s of people asked me if I was gonna go back to blogging when I first announced that I was moving to Australia, just as I did when I moved to L.A., so I thought why not?

Bear in mind, it will be under construction for a while now, until I’ve figured this whole wordpress thing out, but I hope it’s good enough for now, at least!

As most of you would probably know by know, I am now, since Saturday, located on the other side of the big globe. In Brisbane, Queensland, Australia, to be more exact. And so far, so very good! There was a lot of things going on during the first few day, both here in Oz and in Sweden (that still had me very much involved). That’s why I haven’t posted my first blog post earlier. But now I’ve had some more time to spare, and have been able to get settled.

Anyway, now to the exciting stuff! You’re all probably wondering what I think of Australia, what the biggest difference is so far, how nice and warm it is?
I’m loving it here, and so far I’ve had the pleasure to meet with the majority of Sean’s (my Aussie boyfriend) family, i.e. his parents, his sisters, two of his brothers with families, and his best friend with family. And it has been so great! They’re all really nice and friendly and they’re welcoming me with big open arms, as if we’ve already known each other for a long time. Very easygoing.
Despite the fact that it’s actually “winter” here (Hah! They have no clue what they’re talking about!), it’s really nice and warm. Today it’s been raining all day, but it’s still been about 20 degrees Celsius. Yesterday it was bright and sunny and we had 24 degrees. So I’m certainly not complaining!
The biggest difference I’ve noticed so far is the difference in the light; the sunshine, the sky. It’s almost as if someone increased the contrast or something. The sky is so much more blue, the sun is brighter and creates a totally different light. the sounds here are totally different too. I guess that mostly depends on the birds around here. There’s plenty of odd little birds, and the coolest one is definitely the kookaburra with its evil laughter!
And to my great excitement, I saw my first kangaroo – unfortunately it was a little joey (=a baby kangaroo) that had been run over by a car… But I guess the kangaroo is here what the roedeer/deer is in Sweden – it’s everywhere in the country and unfortunately it ends up in many accidents.
Another “celebrity animal” that I’ve seen so far, except for the kookaburra, is the emu. I got to see a whole bunch of them on Sunday, when we were driving to Seanny’s parents in Toowoomba, a little further into the country.

But now I’ve written way enough for today! But there’s more to come, so stay tuned!

Smell you laters, alligators! ❤

Author: Johanna Rosberg

Hi and thanks for visiting my page! I'm Johanna (you can call me Jo) and I'm a writer and positive thinker. I'm writing to show the world my apporach to life, and hopefully that way I'll be able to help other people striving for their dreams. I hope to bring joy and happiness and a little bit of motivation and inspiration to the big world. So visit my blog (johannarosberg.wordpress.com), enjoy, and please let me know what you think!

7 thoughts on “Välkommen! Welcome!

  1. Bra första kapitel i blogg! jag kommer att följa allt! Spännande att ljuset är annorlunda! Men det har man hört om. Skulle vara roligt att höra alla fåglar. Kanske en ljudfil 😉 om det går? Puss

  2. När du lärt dig hur WordPress fungerar kan du få lära mig det:)
    Du vet att du kan tanka appen och göra inlägg enkelt från mobilen va ? 🙂

    Ha det så gott , ska bli spännande att läsa 🙂

    • Kolla deras kom gång-guider, de ger en ganska bra bild över det hela 🙂 Det svåraste är nog att få den design man själv vill, utan att behöva betala en mindre förmögenhet för det ;p Visste inte om appen, men det ska jag kolla upp!

  3. Hej Johanna. va spännande 🙂 att få följa ditt äventyr i Aussieland. Ha det gott o Glad Midsommar 🙂 kram

  4. Jag glömde ju säga att du har en fräck bild på bloggen, med delningen på Sverige och Australien 🙂 Det går inte att gilla om man inte är inloggad. Och för att bli det så verkar man skapa en egen blogg?? Men jag kanske gör fel? Kram ❤

Leave a Reply

